Choose country

DK Denmark NL Netherlands SE Sweden

Vad är elektrolyter egentligen?

Skapad den

Vad är elektrolyter egentligen?

Vad är elektrolyter egentligen? Det är mineraler som finns i kroppen och reglerar tex vår kroppstemperatur, hjärtrytm och blodtryck. Läs vidare här!

Elektrolyter är faktiskt en term som används inom medicinsk vetenskap. Rent vetenskapligt är elektrolyter joner, men de flesta känner till dem som salter. Salter såsom natrium (Na +), kalium (K +), klorid (Cl-) och magnesium (Mg2 +).  

Det är viktigt att vara medveten om att vätska och saltbalans är två väldigt olika saker. Du kan dricka hur mycket som helst, men ändå fortfarande vara uttorkad, och därmed underprestera, om din saltbalans inte är i balans. När du svettas går näringsämnen (elektrolyter) förlorade. Om dessa inte byts ut förlorar musklerna sin optimala arbetsförmåga under några timmars hög aktivitet i värmen, som ofta slutar i kramper.

Visste du att om du stannar i värmen i många dagar före tävlingsdagen och inte intar salter, så har vätskan inget att binda till och du kommer att bli uttorkad konstant.

Cirka 60% av kroppsvikten är flytande, vilket hos en person på 90 kg är ca. 54 kg. Den totala mängden vätska i kroppen, är helt beroende av kroppens mängd muskelvävnad och fett. Muskelvävnad innehåller mycket vätska jämfört med fett, som endast innehåller en liten mängd vätska.

Var kan du få dina elektrolyter från?

Genom kosttillskott kan du få den mängd elektrolyter din kropp behöver. På PurePower erbjuder vi produkter som låter dig tillföra kroppen elektrolyter på två olika sätt.  

Hydro och Hydro Plus

Hydro är en brustablett som gör det enkelt att blanda din egen sportdryck med elektrolyter. Hydro tabs används ofta i spinning eller vid kortare träningspass, när det inte finns något behov av energipulver. Hydro hjälper till att kontrollera/återställa kroppens vätskebalans före, under och efter träning/tävling.

Skillnaden mellan Hydro och Hydro plus är att (plus)-versionen också innehåller koffein, vilket ökar ämnesomsättningen och ger bränsle till hjärnan. Hydro är en vanlig elektrolyt tab utan konstgjorda färgämnen.

Läs mer om Hydro och Hydro Plus här.      

Carbo Race Electrolyte

Vår Carbo Race Electrolyte-serie innehåller också elektrolyter tillsammans med två kolhydratkällor. Om du ska på längre träningsrundor, kan det vara bra att ha lite energipulver i flaskan, som också innehåller elektrolyter.

Du kan läsa mer om vårt energipulver och varför vi har två olika kolhydrater i vårt energipulver här.

När och hur mycket salt ska jag konsumera, alltså elektrolyter? 

Om du “svettas mycket salt” behöver du konsumera mer salt än andra. Så hur testar du det? Det väldigt enkla sättet är att träna i en svart bomullströja och verkligen kämpa på, för att sedan hänga upp tröjan på tork. Efter en tid kan du se större eller mindre saltytor på tröjan.

Om det finns mycket vitt på den svarta tröjan svettas du mycket salt. Det mest optimala skulle vara att bli testad. Men det är långt ifrån nödvändigt för dig som bara motionerar. 

Som vi tidigare har tittat på, påverkas prestanda av uttorkning, men exakt när och hur mycket det påverkar, finns inte några tydliga bevis på. Men när du når upp på mer än 3% av din kroppsvikt vid uttorkning, är det sannolikt att det påverkar din prestation negativt.

Dock är de flesta människors maximala svettfrekvens cirka 2-2,5 liter per timme och den maximala svettfrekvensen kan nås under en timmes träning (även om det naturligtvis finns många faktorer som spelar in).

Om du är en man som väger 75 kilo, med en maximal svetthastighet på 2,5 L/timme, kommer du redan vid slutet av ett spinningpass på en timme, faktiskt att känna att din prestationskapacitet sjunker, och då vore det därför vettigt att dricka något under passets gång.

Om du därför har ett 2-timmarspass spinning, där du vill ge järnet båda timmarna, kan det verkligen vara vettigt att dricka under passet och ha både elektrolyter och kolhydrater i flaskan.  

Under långvarig träning (över en timmes intensiv prestation) / tävlingar är tillsats av salter viktigt, särskilt när det är varmt. På vintern är det lättare för oss att hålla salterna i kroppen, eftersom kyla svalkar och vi svettas därför inte lika mycket som på sommaren.

Om du lider av kramper kan du vara uttorkad. Dehydrering uppstår på grund av brist på vätska och här möter vi många som säger att de dricker flera liter vatten om dagen, men glömmer att konsumera salt genom kosten eller genom kosttillskotten.

Så hur mycket elektrolyter ska man konsumera? 

Den nödvändiga mängden påverkas av flera faktorer som temperatur och din saltnivå, därför är det oerhört viktigt att känna efter i kroppen under träningspasset och testa vad som fungerar för en. Om du använder elektrolyt tabs rekommenderar vi att du följer instruktionerna på produkten. 

På PurePower rekommenderar vi att du följer den maximala dosen (4 tabs per dag). Våra tabs har utvecklats i samarbete med några av Danmarks bästa atleter inom tri och cykling. Detta säkerställer att vi har en produkt som smakar smarrigt och som fungerar för kroppen.

Läs mer om våra elektrolyt tabs här. www.purepower.dk/brusetabletter.


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar

Beställ for ##AMOUNT## och få en gåva